6 juni 2017

the soap continues....

Het vragen om en het krijgen van medicijnen vind ik nog niet zo heel eenvoudig.
Hier kun je lezen, hoe ik vorige week de zoveelste aanvaring had met de lieftallige assistente van mijn huisarts.

Ik moest dus een recept hebben voor de prikpil, waarvan de naam mij onbekend was en ook de hoeveelheid. Want tja, ik krijg normaal een doosje mee, dat geef ik af, de spuit wordt gezet en daarna zie ik dat doosje ook nooit meer terug.
Misschien dom van mij, ik geef het nogmaals toe, maar ik onthoud dan dus niet de naam en hoeveelheid.

Na de aanvaring vond ik het best spannend of ik mijn recept wel of niet doorgefaxt zou krijgen, maar gelukkig kwam vanmorgen het verlossende appje van de apotheek: een afhaalbericht!
Hoera, zó flauw is ze dus ook weer niet, ze heeft het wel gewoon gefaxt.

Dus ging ik vol goede moed naar de apotheek en kreeg daar een ander doosje dan normaal voor mijn neus geduwd. Nu begint dat onderhand wel te wennen, want ik krijg bijna nooit twee keer hetzelfde merk medicijnen achter elkaar, maar dit vond ik toch wel vreemd, omdat er wel de vertrouwde letters van het merk opstonden (ja, dat herken ik dan weer wel!).

En dus vroeg ik: goh, een ander doosje.
En toen kreeg ik het volgende verhaal voorgeschoteld:

"Het is hetzelfde wat je normaal krijgt, alleen dit is een grotere hoeveelheid. Die van jou is niet leverbaar. Dan moeten ze gewoon maar een beetje minder inspuiten."

En nu ben ik een beetje een ei en kan ik niet zo goed tegen veranderingen, maar dit vond ik gewoon vreemd. "Gewoon een beetje minder inspuiten?", ehm, met de ervaringen die ik met de assistente heb, heb ik daar niet zo heel veel vertrouwen in, dus sorry, maar is het niet bij een andere apotheek te krijgen?

Het antwoord daarop was nee, ze hadden al met 'alle' apotheken gebeld (lees: de drie waar zij mee samenwerken) maar die hadden het allemaal niet. De eerstvolgende leverdatum in het systeem was nu 7 JULI. Ja, en dat is dus te laat, zelfs als het niet gaat om anticonceptie.

Ik raak dan een beetje 'in paniek' en word kriegel, want je kunt wel zeggen dat het hetzelfde is, maar als het exact hetzelfde was, dan liep ik nu al vrolijk met mijn doosje buiten rond en deed ik verder niet moeilijk....

De dame legde nogmaals geduldig uit dat in mijn gebruikelijke spuit 1,0 ml (maar dat kan ook een andere eenheid zijn) zit die ingespoten werd en in deze zat 3,3 ml, dus dan moesten ze gewoon maar een deel spuiten.

En de paniek in mijn hoofd wordt dan dus alleen maar groter door deze informatie, want dat is 3x zoveel en niet 'een beetje'!

Er kwam nog iets anders in mij op, want ik ben nu eenmaal een Hollander: Wat kost dit grapje mij, want ik moet hiervoor altijd zelf betalen (en ja, ik krijg het later wel weer terug, maar gaat mijn verzekering het pikken als ik ipv een appel een peer meekrijg, waarvan we twee derde ook nog eens gewoon weggooien?) Het antwoord op de prijs vraag was simpel: ja, het was 2x zo duur, en nee, daar was niks aan te doen.

Ik kan me er dan niet overheen zetten dat dat niet klopt en zeg dan dus ook dat ik dit erg vreemd vind en dat het niet klopt, want ik kan er niks aan doen dat het medicijn dat ik eigenlijk moet hebben niet op voorraad is. En dat het krom is dat ik dan meer moet betalen voor iets dat voor meer dan de helft ongebruikt weggegooid gaat worden. De apothekers assistente zucht en zegt: ik weet het, maar er is niks wat ik kan doen.

Tja... en dan weet ik het niet meer.
Ik heb aangegeven dat ik het eerst even wil navragen en dat ik het daarna wel of niet op kom halen. En met een tegenstrijdige diepe zucht was dat "OK".

Dus ging ik zonder mijn prikpil naar huis. Opgefokt, want nu moest ik de assistente weer gaan bellen en zou ik ongetwijfeld weer de wind van voren krijgen. Maar ja, wat moet, dat moet.... En met nog meer zweet dan normaal greep ik naar mijn telefoon en toetste het nummer in.
En tot mijn grote vreugde, was de ander er vandaag, en die is WEL aardig en doet WEL haar werk zonder al te veel gezeik!

Zij legde me uit dat het geen probleem was, zo lang het in een ampul zat ipv in een kant en klare spuit. En dat als dat zo was, het geen probleem was. En dus sjok ik dadelijk maar weer braaf terug naar de apotheek, betaal 2x zo veel dan normaal en hoop ik maar dat de zorgverzekering nu niet moeilijk gaat doen.....

foto: internet



1 opmerking:

Babbel je mee?