29 december 2017

Tea topics: Wat kocht je van je eerste salaris?


Goh, wat een leuke vraag vond ik dit en wat een eind terug in de tijd! 
Ik word oud!!!

Ik moest heel erg lang nadenken, en om eerlijk te zijn weet ik niet eens of wat ik nu ga vertellen de waarheid is, maar ik weet wel dat dit het allereerste is waar ik heel lang en langzaam voor heb gespaard.

Mijn eerste officiële baantje was als vakantiekracht in de supermarkt. Ik was 15 jaar oud en nog steeds heel erg klein. Ik was dolgelukkig met mijn baantje als vakkenvuller, waar ik maar liefst 3,50 gulden per uur verdiende! 

Voor de jongere generatie onder ons: dat is nog geen €1,75. En nee, Nederland was destijds geen ontwikkelingsland, maar dit was een normaal uurloon voor iemand van mijn leeftijd en ja, daar kwamen we maar wat graag ons bed voor uit.... 

Er waren nog geen regels over op welke tijdstippen mensen van mijn leeftijd wel of niet mochten werken, of als die regels er al waren, werd daar niet op gelet. En zo was ik op vrijdagavond met regelmaat tot een uur of tien bezig terwijl de winkel toch echt al uiterlijk om zes uur dicht ging.

Het was een leuke tijd, daar in die supermarkt waar ik meestal met een glimlach op terug kijk. 

Vakkenvullen vond ik heerlijk. Lekker niet nadenken, lekker tempo erin, soms gezellig kletsend met mijn collega's en het zo snel en netjes mogelijk doen, want tja, ook toen zat mijn motto er al in: als ik iets doe, dan doe ik het goed (en snel). 

In de loop der jaren wist ik me op te werken naar kassamedewerker, m'n eigen (min of meer) afdeling (non food en cosmetica) en zelfs nog een blauwe maandag hoofd kassamedewerker. 
Maar ik gok dat ik ook de enige werknemer ben geweest die zich in de loop der jaren (toen het steeds slechter met me ging) ook weer terug gewerkt heeft naar minder dan vakkenvuller... Maar dat is een ander verhaal.

In die tijd, ik heb het over de jaren 90, waren sportschoenen van LA GEAR heel populair. En ik wilde ook graag zo'n gaaf paar trimschoenen (het oude woord voor sneakers)!
En na heel lang werken, was het eindelijk zo ver en kon ik mijn eigen paar LA GEAR's kopen. 
Als ik me niet vergis leken ze heel erg veel op het plaatje hieronder. Alleen was er nóg een rage die bij deze trimschoenen hoorde, namelijk: veters in een matje gevlochten. 

Ik was superdol op mijn schoenen, ik was er heel erg zuinig op en ik heb ze heel lang gedragen! 
Dus ja, ik denk dat dit het allereerste was, wat ik echt met door mij verdiende guldens gekocht heb!
Cool huh?

foto: internet


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Babbel je mee?