12 mei 2018

Mastersjef Rik in actie....

Stel.... Je bent heel erg moe en je spreekt met twee van je stemmen (Rik en Roy) af, dat ze de komende twee uur, om de buurt ‘de baas mogen zijn’, zoals je dat wel vaker doet. 
Jullie hebben duidelijke afspraken over wat ze wel en niet mogen doen en de ervaring leert dat ze zich daar doorgaans ook keurig aan houden. 
Dus vol vertrouwen, schakel je je brein uit en bent je even niet meer bewust van de wereld om je heen. 

Dat klinkt misschien vreemd en misschien zelfs wel ziek of eng, maar voor mij is het een overlevingsstrategie. In plaats van me te verzetten tegen ‘het overnemen’ (wat uiteindelijk toch wel zou gebeuren op het moment dat mijn brein zó moe is dat het ‘kortsluiting’ vertoont) doe ik het sinds een paar jaar op een ‘gereguleerde’ manier. Dat betekent: in overleg met duidelijk afspraken. Dat zorgt ervoor dat de schade beperkt blijft, want de twee pubers vinden het super fijn als ze tijd krijgen en het niet hoeven te ‘pakken’. Zo zijn ze dus niet boos of geïrriteerd als ze overnemen en werken ze mee, in plaats van tegen. Kortom, waar de een misschien een dutje doet om bij te tanken, doe ik dit. En hoe vreemd veel mensen het ook vinden, voor mij werkt het.

Zo ook vanavond. 
Ik schakelde vol goede moed mijn brein uit en Rik en Roy zouden de boel regelen...
En ineens hoor ik Rik met een benepen stemmetje zeggen: “Ehm... Mick??? Je moet niet boos worden hoor, maar eh... we hebben je even nodig....”
En op dat moment zijn we er dus weer allemaal tegelijk. 

Ik bevind me in mijn keuken, aan het aanrecht en voor mijn neus zie ik een kom met bruinige smurrie en een heel aparte versie van mijn mixer....

Ik kijk er naar, kijk even naar m’n handen, maar daar is niks mee aan de hand en dan schiet ik keihard  in de lach. 

Ik: “Hoe heb je dat in vredesnaam voor elkaar gekregen?”
Rik: “ja nou, dat spul bleef aan de vork plakken en toen dacht ik, ik mix het er wel even af...nou, en dat ging dus niet! Ik wist niet dat een vork zo slap was zeg, leek wel een rietje!”
Ik: “En wat heb je toen gedaan?”
Rik: “duhuh..... de stekker eruit getrokken.”

Goed.... ik ben benieuwd of dit nog repareerbaar is en ik hoop dat zijn goedbedoelde chocolade mousse in ieder geval een beetje lekker gaat zijn...


Foto: made by me...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Babbel je mee?