7 mei 2021

Bureaucratisch gezeik....

Instellingen en hun regels en communicatie... 
Ik word er dood moe van. 

Schreef ik hier al iets over mijn gedoe met het CAK en de WMO, valt vandaag het volgende gezeur in de bus. 

Breathe in, breathe out... 

Ergens begin maart heb ik kwijtschelding aangevraagd van de gemeentelijke belastingen. Vorig jaar deed ik dit ook al, maar heb ik dit niet gekregen om een reden die nu (achteraf) niet zou mogen, maar ok, ik heb niet meer de energie om daar nog tegen te gaan vechten... 

Maar goed, dat betekent dus dat je dit jaar een nieuwe gok moet wagen en dus heb ik het dit jaar weer opnieuw aangevraagd. 

Ik verstuurde alles op tijd, voegde alle (21) bijlagen toe en was daar een middag (en al mijn energie) mee kwijt. En dan begint dus het grote wachten. 

Al die tijd hoorde ik niks op mijn aanvraag, ook niet dat het ontvangen was en dat ik dus tot de uitslag uitstel van betaling had. 
Ook online kon ik niks zien over de status en of het überhaupt ontvangen was, dus dat was heerlijk onduidelijk en onduidelijkheid en ik zijn niet zulke goede vriendjes. 

De laatste vervaldag van het bedrag verliep vorige week en dus besloten we maar eens te bellen met de vraag of dat ik daadwerkelijk uitstel van betaling had. 
De meneer aan de lijn zei zeer onvriendelijk dat ik niet zo ongeduldig moest zijn en dat ik hem maar op zijn woord moest geloven dat ik die uitstel zou hebben. 

Iemand op zijn woord of mooie blauwe ogen geloven bij een instantie doe ik niet (en zeker niet bij deze), en dat was de 'deskundige van mijn instelling' in deze zaken met me eens. Zij regelde dat ik dat zwart op wit zou krijgen... (Wat nog steeds niet gebeurd is, maar goed ze hebben nog tot dinsdag)... 

Vandaag viel er een brief van hen in de bus, dat mijn aanvraag gegevens niet compleet zijn. Mijn bek viel open.... 21 bijlagen opgestuurd en niet compleet? Hoe dan??? Ik heb dubbel gecheckt dat ik alles wat ze noemden in hun lijst had, en mijn begeleider heeft dat ook nog eens gedaan... 

Nu willen ze dus afschriften met begin en eind saldo van een rekening die ik in 2019 al heb opgeheven. En als dat niet kan willen ze daar een bewijs van hebben van de desbetreffende bank. 

Prima.... ook al heb ik jullie die brief vorig jaar ook al opgestuurd, maar ik zal niet moeilijk doen.... 

Nu ben ik klant bij de bank met het oranje leeuwen logo. In die brief staat dat ik mijn betaalrekening heb opgeheven, maar er staat dus niks over de bijbehorende spaarrekening(en), want die zijn daar aan elkaar gekoppeld. Je kunt daar geen spaarrekening hebben zonder betaalrekening. Maar ja, dat staat dus niet in de brief. 

Voor de zekerheid heb ik ze (zelf!) maar even gebeld. 
Eerst de bank en nee, een aparte brief voor spaarrekeningen bestaat inderdaad niet, dus die heb ik ook niet ontvangen. Gelukkig maar.... Ligt het in ieder geval niet aan mij. 

Vervolgens maar weer eens naar BSGW gebeld. Uitgelegd wat de situatie is en de vraag of de brief van de opheffing van de betaalrekening volstaat. Als antwoord krijg ik te horen dat het niet hun schuld is, maar van de belastingdienst, blablabla. Apart, want de belastingdienst vraagt me niet meer naar die verdwenen rekening, omdat zij al die tijd al gewoon weten dat die rekening opgeheven is....Maar ik heb geen puf om hier tegenin te gaan. 

Of ik verder nog vragen heb.... 
Jazeker... Betekent dit dat de 12 weken reactie tijd van jullie nu weer opnieuw ingaan? 

En het antwoord was.... ja... zucht.... 
*breathe in breathe out* 
*ik word niet boos, ik word niet boos, ik word echt niet boos*

foto: internet


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Babbel je mee?