3 juli 2021

Gezellig voetbal kijken met Lesley....

Ik ben op zich niet zo'n enorme voetbal fan, maar voor dingen als een EK of een WK maak ik graag een uitzondering. Zeker als Nederland van de partij is, zelfs al is dat maar van korte duur... 

Het zal weinig mensen ontgaan zijn dat momenteel het EK plaatsvindt. En omdat ik best wel veel (te veel) vrije tijd heb, volgen we de meeste wedstrijden braaf mee. 

Totdat Nederland werd uitgeschakeld hadden we nog geen wedstrijd gemist. 
Maar eigenlijk vind ik die wedstrijden kijken, zonde van mijn tijd. In minimaal 90 minuten zou je namelijk in plaats van kijken naar een rollende bal op het scherm, zoveel andere leuke dingen kunnen doen. En toch zit ik iedere keer (vaak wel multi taskend) voor de buis, bang dat ik iets leuks, of belangrijks mis. 

Zoals alles wat ik doe in mijn leven, doe ik niks alleen. Ook als ik tv, in dit geval voetbal, kijk, dan doen de stemmen in mijn hoofd ook mee. En dat is soms heel grappig, maar soms ook ongelofelijk vermoeiend. En een voetbalwedstrijd valt onder de laatstgenoemde categorie.

Lesley is de jongste telg in mijn hoofd en is tijdens deze wedstrijden zeer actief. Misschien zelfs wel een tikkeltje hyperactief. Ze praat eigenlijk altijd non stop, maar tijdens de wedstrijden zit ze vol vragen, tot grote ergernis van (meestal) Rik. 

Inmiddels weet ik heel goed waar de uitdrukking 'voetbal is oorlog' vandaan komt. Door de vragenstroom van Lesley, krijgen de kids in mijn hoofd eigenlijk bijna altijd ruzie en wordt het een soort van oorlog in mijn hoofd. 

En dus heb ik al van alles geprobeerd om de vrede te bewaren. 
Zo heb ik al geprobeerd om Lesley voor aanvang van de wedstrijd 'naar bed te sturen', wat er eigenlijk op neerkomt dat ze gewoon niet meer mag praten. Maar helaas, dat was geen succes.
 
En dus bedacht ik een kaartjes systeem. Lesley kreeg drie vragenkaartjes voor de hele wedstrijd. Als ze iets vroeg moest ze een kaartje inleveren. Waren ze op, dan moest ze haar mond houden. De kaartjes waren vaak al op voordat de wedstrijd begonnen was, dus gaf ik haar drie kaartjes per helft. Ook geen succes, en omdat een huilende Lesley zéker tot oorlog leidt, heb ik het opgegeven en probeer ik zelf maar met de vragenstroom te dealen.. 

Vandaag is de wedstrijd Tsjechië tegen Denemarken. 
De eerste helft zit erop en ik heb even meegeschreven met een aantal van Lesley's vragen. 

Ik wens jullie veel plezier... 
Ik ga gauw weer terug voor de tweede helft, voordat ik zelf de oorlog veroorzaak (door niet te gaan kijken!) 

L: komt die meneer (commentator) uit Maastricht? 
Ik: Nee, volgens mij niet hoezo? 
L: Hij zegt steeds sjiek. 

Lesley mompelt iedere keer als sjiek gezegd wordt: …. en sjoen samen doen…. (Lokale slogan hier om de stad schoon en opgeruimd te houden) 

Commentator: hij is vrijwel geheel tweebenig. 
L: Maar ze zijn allemaal tweebenig. Anders konden ze niet voetballen. Dan valden ze om. 

C: hij gaat graag mee naar voren. 
L: kan hij het anders niet goed zien? 

L: waarom heet het een hoekschop? Want ze schoppen tegen de bal en niet tegen de hoek 

C: In zo’n situatie heb je niet genoeg aan twee ogen. 
L: kunnen spinnen voetballen? 
Ik: ik denk het niet, waarom? 
L: (diepe zucht) … die hebben heel veel ogen. 

C: daar staat iemand te zwaaien. 
L: *zwaait terug*  

Deense voetballer spuugt in beeld op het veld. 
L: oh, da mag nie, dat is vies! 

Waarom heeft die groen? 
Waarom heeft die geel? 
Waarom heeft die blauw? 

Rik is het inmiddels een beetje beu en zegt: hou je kop. 
L: dat kan ik niet. 
R: wel waar 
L: niet! Ik heb een HOOFD. 

C: Een poging tussen de palen. 
L: dus het is een doelpunt? 
Ik: nee, het was mis. 
L: (bijna huilend) maar binnen de palen is een doelpunt! Welles! 

C: dat pakt lekker uit. 
L: krijgen ze een cadeautje?

En dan zijn er nog minimaal 45 minuten te gaan....

foto: internet


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Babbel je mee?