31 december 2022

Top en Flop... mijn terugblik op een veelbewogen 2022...

Het is zover... Vandaag is het alweer de laatste dag van het jaar. En hoewel er in mijn hoofd nog een aantal dingen zijn in 2022 waarover ik nog een blog had willen schrijven, neem ik voor nu maar even genoegen met een terugblik op het afgelopen jaar. Want jemig.... what a year it was!

In de film 'Kerstappels' deden ze een soort van 'spel' genaamd 'top en flop', waarin iedereen aan tafel hun hoogte- en dieptepunt van het afgelopen jaar deelde. Dat vond ik een leuk idee voor een blog, dus dat wilde ik ook graag doen.

Maar toen ik ervoor ging zitten, vond ik dat eigenlijk best ingewikkeld. 
Normaal gesproken zou ik het heel erg moeilijk vinden om een 'top' te vinden, terwijl de 'flops zich en masse aan me opdringen. Maar dit jaar is het helemaal anders.... eerlijk is eerlijk... alles is ineens een beetje anders zo aan het einde van dit jaar.

Tuurlijk waren er 'flops'... Er brak een oorlog uit in de Oekraine, de energie- en eigenlijk alle prijzen stegen de pan uit en dat maakte het leven er zeker niet makkelijker en leuker op. 
Ik moest voor een ingreep naar het ziekenhuis en mocht daar meteen een nachtje blijven en ik moest afscheid nemen van wat mensen en familie.

Mijn grootste 'flop' van het jaar was misschien wel mijn grote 'niet slaap periode' die uitmondde in een opname in het psychiatrisch ziekenhuis. En dat laatste was absoluut een megaflop (en daar ga ik echt nog blogjes over schrijven, maar er is zoveel dat ik daarover kwijt wil en moet dat ik het nog niet in stukjes opgedeeld krijg).

Maar tegenover die 'flops' stonden ook een aantal enorme tops.
Zo mocht ik dit jaar opnieuw beginnen met mijn traject op de genderpoli, koos ik een nieuwe (definitieve) naam. Waren er wederom nieuwe en belangrijke 'coming outs' (dat is overigens niet zozeer top, eerder flop dat het anno 2022 nog nodig is) met heel verrassende, onverwachte en fijne reacties.

Ik mocht beginnen met mijn hormoontraject en merkte al heel snel (na twee weken) veranderingen op. Het werd rustiger in mijn hoofd, in mijn lijf, in mijn leven, al kan ik niet precies uitleggen hoe.

Mijn woonbegeleiding en hulpverlening kreeg nieuwe vormen en begon eindelijk weer soepeler te lopen, met de daarbij behorende (relatieve) rust.

Tijdens deze 'tops' kwam ik er (nog meer) achter dat ik vrienden heb op wie ik een beroep kan en mag doen en voor wie ik heel erg dankbaar ben.

Kortom, voor mij persoonlijk was 2022 eigenlijk een soort van aaneenschakeling van tops. Of misschien waren de tops wel zó groot(s) dat ze de flops compleet overschaduwden. 

Hoe dan ook, 2022 was het jaar waarin ik full time voor mezelf koos. 
Nieuwe naam, nieuw leven, nieuwe ik.

Als 2023 ook zo wordt, dan teken ik er voor!

Ik wens iedereen een liefdevol nieuw jaar waarin je kan en mag zijn wie je bent!

foto: internet


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Babbel je mee?