15 februari 2017

Een dikke vette rode kaart...

Vandaag werd mijn oog getrokken door de volgende krantenkop: "Voetballertje (10) verkoopt te weinig lootjes en mag nooit meer meespelen".

En terwijl ik op de link klik en het bericht lees, valt mijn mond steeds verder open van verbazing. 

Wat is er aan de hand? 
Deze club heeft een nieuwjaarsloterij waaraan alle jeugdleden mee MOETEN doen. Niet alleen dat, maar ze MOETEN ook nog 25 lootjes à 1 euro verkopen. Lukt hen dit niet, dan wordt er een acceptgiro gestuurd van 25 euro- het aantal verkochte lootjes (à 1 euro). 
Dit jongetje had maar 10 lootjes verkocht en zijn ouders weigerden om de overige 15 euro te betalen. Het gevolg was dat het jongetje niet alleen geroyeerd is bij deze club, maar ook nog eens niet meer speelgerechtigd zou zijn bij de KNVB. 
In totaal overkwam dit (minimaal) vier jongetjes van deze club.

Het bestuurslid jeugdzaken van deze club zegt hierover het volgende:
,,We hebben regels en daarop maken we geen uitzondering. Dat zou ook niet eerlijk zijn richting andere leden en ouders.'' 
Die regels zijn er volgens hem om: "jeugdspelers te leren dat er tegenover een lidmaatschap ook een tegenprestatie mag staan".

En dat vind ik dus vreemd.... want als sportclub vraag je doorgaans contributie, dat lijkt me voor sommige gezinnen 'tegenprestatie' genoeg. Want sporten is niet altijd goedkoop en niet alle gezinnen hebben het breed in ons land. 

En dus ben ik eens even op de website van deze club gaan kijken, want het zou natuurlijk kunnen zijn dat deze club geen contributie vraagt en moet leven van die 25 euro aan lootjes per jeugdlid. Het leek me sterk, maar ja, de hele strekking van dit bericht leek me al vreemd, dus beter even checken.

Maar wat zag mijn oog? Jeugdspelers betalen gewoon contributie naar leeftijd, dus de club hoeft niet te leven van die 25 euro. 
Vervolgens heb ik de jeugdgids eens doorgebladerd en daar stond ook iets over deze loterij namelijk dit: 


Omdat ik niet de meest lullige persoon ben (en het een krantenbericht is, waar iedereen die dat wil de informatie in kan opzoeken) heb ik de naam van de club even weggemaakt. 

Maar serieus.... de regeling van verplicht loten verkopen is genomen tijdens de algemene ledenvergadering....
Nu ben ik in mijn leven lid geweest van heel wat sportverenigingen en ben ik ook al uitgenodigd voor heel veel algemene leden vergaderingen. Ik weet vanuit verschillende clubs hoe groot (of vaker klein) de opkomst bij dit soort vergaderingen is. Daarnaast heeft de jonge jeugd hier doorgaans weinig in te brengen. Dus wie heeft dit ooit bedacht en er doorheen geduwd??? (en mag dit zomaar???)

Ik snap het niet, echt niet. Er zijn toch ook andere (leuke) manieren te bedenken om extra geld in te zamelen voor je club? Er zijn bestaande initiatieven om de club te sponseren (grote club actie bijvoorbeeld) waarbij kinderen vrijwillig lootjes kunnen verkopen. Moeten leidt meestal tot niet willen.

Dat je kinderen wilt leren dat je een tegenprestatie MOET leveren voor een lidmaatschap (want sorry bestuurslid, maar van MAG is er geen sprake als je iets verplicht stelt en bestraft), waar je ook al voor MOET betalen, kan op zoveel andere, vrijwillige, leukere manieren. 

Ik heb medelijden met dit jongetje (en de andere jongetjes die in hetzelfde schuitje zitten), die op deze manier de zin in het sporten verliest.

Ouders, doe jezelf en je kind alsjeblieft een lol en kies een club in een naburig dorp, waar ze snappen dat contributie de tegenprestatie is voor lidmaatschap. 

En club..... serieus..... niet ok..... rode kaart!

foto: internet



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Babbel je mee?