21 november 2016

Wijsneus.....

De sinterklaasperiode is een spannende periode, zelfs met 'nepkinderen' die alleen maar in je hoofd zitten.
Ik denk dat menig ouder de stress en prikkelbaarheid bij hun kind wel herkennen. De huilbuien, de angst om dingen ineens wel of niet te doen. Zo gaat dat hier in huis ook. 

Ineens mag er niet meer in het donker geslapen worden, mag de slaapkamerdeur niet meer dicht, mogen we niet meer naar de wc (probleem!) moeten we poeslief tegen elkaar zijn en gebeurt dit niet dan ontstaat er een enorm drama. 

Lesley is een beetje (veel) hyper. En niet leuk hyper, maar continu op het randje van huilen hyper en dat is best vermoeiend. Want als ze eenmaal van dat randje de verkeerde kant op kiepert, dan hebben we een probleem. Dan gaat het huilen héél lang door, langer dan mijn geduld duurt.

Vandaag was ik gebruik aan het maken van de chocoladeletter aanbieding in mijn supermarkt, zorgvuldig zocht ik voorletters uit: R, R, L en M (de rest boeit het niet zo).

Lesley kan niet lezen en schrijven. Ze kent een paar woordjes en kan een aantal letters herkennen. 
De R.... ja dat was van Rik. De R.... ja dat was van.... Roy! De L was 'iesiepiesie' van Lesley!!"
Maar de M??? Van wie was nou toch de M? 

Na enige seconden nadenken roept ze: "de M is voor Lesley want Rik en Roy is met een R en ik ben een Meisje en dat is met een M." 
Ik stel haar teleur en zeg dat Meisje niet een naam is en dat deze letter de eerste letter van een naam moet zijn.

En even werd het muisstil in mijn hoofd, best aangenaam kan ik je zeggen.
Ik maakte mijn rondje door de winkel af, borg de boodschappen op en nog altijd was het stil. 
Ik maakte een kop thee, pakte mijn boek erbij en installeerde me op mijn bank en begon te lezen.
En ineens begint Lesley te lachen en te schreeuwen: "ik weet het, nu weet ik het, écht!!
Mijn hoofd zat inmiddels in mijn boek, dus ik wist even niet waar dit over ging en dus vroeg ik: "wat weet je?"

"Voor wie de M is!", kraaide ze blij uit!
"Oh ja?, voor wie dan?" Vraag ik toch wel nieuwsgierig over zoveel blijheid...

"Die is voor Mij! Want Mij begint met de M. En ik noem mijzelf mij dus dat is mijn naam. Hij is van Mij."

Niks tegenin te brengen.....
Einde discussie.

foto: eigen brouwsel.

1 opmerking:

  1. Hoezo "nepkinderen" in je hoofd, ze zijn hartstikke "echt"... met echte namen en chocoladeletters :) Fijn dat Lesley moest nadenken zodat jij in alle rust de boodschappen kon doen. Geniet van de M Mick ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Babbel je mee?